Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Olga van der Schoot
BIG-registraties: 49050813025, GZ-psycholoog
Overige kwalificaties: EMDR, Schematherapeut
Basisopleiding: orthopedagogie
AGB-code persoonlijk: 94003456
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk Olga van der Schoot
E-mailadres: olgavanderschoot@therapiepraktijkamsterdam.nl
KvK nummer: 34349836
Website: therapiepraktijkamsterdam.nl
AGB-code praktijk: 94002979
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Mijn praktijk richt zich van jong volwassenen tot ouderen die worstelen met stemmingstoornissen,
angststoornissen, stressgerelateerde problemen en psychosomatische klachten. Ik betrek daarbij de
biografie waar deze relevant lijkt te zijn en werk o.a. vanuit de antroposofie en psychodynamische
psychotherapie met verbale en lichaamsgerichte interventies. Verder maak ik gebruik van EMDR bij
PTSS en ander trauma. Ik heb mij verder bekwaamt in het behandelen van hoog begaafden en de
problematiek die hier uit voort kan komen.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Overige kindertijd
Depressie
Bipolair en overig
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Olga van der Schoot
BIG-registratienummer: 49050813025
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Olga van der Schoot
BIG-registratienummer: 49050813025
Medebehandelaar 1
Naam: Hessel Meijer
BIG-registratienummer: 69022787201
Specifieke deskundigheid: psychiater
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
Verpleegkundig specialisten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Huisartsenpraktijk Hogeweg, Huisartsenpraktijk Widar, Zeist, Talentissimo, Zeist, Catharina
Vasterling, psychotherapeut, Hessel Meijer, psychiater, Franka van de Vorst, psychotherapeut,
huisartsenpraktijk Nijpels en van Droge, huisartsenpraktijk Fortuin, Diemen, Maatschappelijk werk
Watergraafsmeer Dynamo.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Soms is het goed een collega te consulteren als er twijfel is over de voortgang van de therapie of de
diagnose. Mocht er medicatie worden ingezet dan is overleg met de huisarts of psychiater zinvol. Dit
alleen in overleg met u als client.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Buiten kantoor uren kan u als client terecht bij de HAP 088 0030600 In vakanties zorg ik altijd voor
een achterwacht wiens telefoonnumer en emailadres op mijn website zichtbaar is. Daarnaast weten
mijn collega’s in mijn praktijk altijd naam en nummer van deze achterwacht.
Ook kunt u Sensoor bellen. Deze is 7 dagen 24 uur telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0900-
0767 als U met iemand anoniem wilt praten.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: In Amsterdam en Zeist dit als vanzelf goed geregeld is.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Catharina Vasterling psychotherapeut, Hessel Meijer psychiater, Saskia Sielias POH GGZ, Iris van der
Schoot transpersoonlijk psychotherapeut.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Maandelijkse bijeenkomsten in mijn intervisiegroep waarbij clienten anoniem worden besproken,
maar ook reflectie is op eigen handelen. Het ouder worden brengt wijsheid mee, maar soms ook
beperkingen in ons handelen. Daarin houden wij elkaar scherp. Daarnaast elke 6 weken intervisie en
supervisie met een collega uit de huisartsenpraktijk en regelmatig overleg met dochter die het zelfde
vak heeft gekozen.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: http://www.therapiepraktijkamsterdam.nl/gz-psycholoog/
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.lvvp.info
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Dan kunt u terecht bij het LVVP-bureau. Bel naar tel. (030) 236 43 38 of mail naar r.bakker@lvvp.info
of t.ruijl@lvvp.info. https://www.lvvp.info/voorclienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-debehandelaar/
Link naar website:
www.lvvp.info
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Catharina Vasterling
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: http://www.therapiepraktijkamsterdam.nl/gzpsycholoog/
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
In mijn praktijk zijn nog 2 collega’s werkzaam die de telefoon kunnen aannemen. Anders kunt U
inspreken op het antwoordapparaat. De intake wordt alleen door mij gedaan. De communicatie kan
per mail of telefoon gebeuren.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Dit gebeurd als vanzelf tijdens de behandeling tijdens regelmatige evaluaties. Naasten worden niet
geinformeerd behalve als de client dat graag wil of toestemming voor geeft.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De voortgang wordt door mij besproken met de client tijdens de sessies en verder gemonitord door
Honos+ en ROM.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Om de 4 weken met de client en zo nodig via ROM
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Bij evaluaties en aan het eind van het behandeltraject. Indien nodig via ROM
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Olga van der Schoot
Plaats: Zeist
Datum: 3 juni 2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja